پنجشنبه

Windows


برتری های اساسی ویندوز7

ویندوز Se7en یک سری برتری ها نسبت به بقیه ی Windows ها داره که الان به چندتاشون اشاره میکنم.


1- تاخیر ویندوز ویستا را فراموش کنید. Windows 7 مطمئناً زود وارد بازار می شود. مایکروسافت از دیر آماده سازی ویندوز ویستا بسیار ناراحت به نظر می آید. همچنین با وجود اینکه در کنفرانس های اخیر اطلاعات مختصری از Windows 7 منتشر شده است، ارائه نسخه ای از آن در نیمه دوم سال 2009 قابل پیش بینی است. مایکروسافت ارائه ویندوز 7 را در سال 2010 پیش بینی کرده است.

2- نسخه 64 بیتی ویندوز 7 مهمتر است. همچنان که نسخه ای 32 بیتی از این ویندوز وجود خواهد داشت اما رایانه سازها بسوی نصب ویندوز 64 بیتی سوق پیدا کرده اند. درحالیکه در استفاده از پردازنده های Quad-Core و رایانه های مجهز به 4 گیگابایت رم رشد محسوسی دیده می شود. همچنین انتظار می رود که ویندوز 7 از تمامی پتانسیل های سخت افزاری سال 2010 میلادی بهره ببرد و مایکروسافت بتواند راه اندازهای بهینه تر و بیشتری تا آن زمان تهیه نماید.

3- مایکروسافت از اپل درس هایی آموخته است. مایکروسافت تا لحظه انتشار نسخه نهایی Windows 7 نمی خواهد اطلاعات کاملی درباره تجهیزات ویندوز 7 ارائه دهد این درس را مایکروسافت از اپل و موفقیت اپل در اجرای این سیاست آموخته است. همانطور که اینبار مشاهده کرده ایم اطلاعات داده شده به شرکای مایکروسافت هیچگونه رخنه ای به خبرگزاری ها و عموم نداشته است.

4- ویندوز 7 سیستم عاملی از نو کد نویسی شده نخواهد بود. کرنل این سیستم عامل هسته ارتقا داده شده ویندوز Vista و ویندوز سرور 2008 خواهد بود. بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط آقای Chris Flores، نرم افزارها برای اجرا بر روی Windows 7 مشکل خاصی نمی بایست پیش رو داشته باشند زیرا Windows 7 مسیر ارتقا داده شده ویندوز ویستا را طی می کند. همچنین شایعه وجود کرنل MinWin نیز غیر ممکن به نظر می رسد اما به نظر می رسد که نسخه ای اختصاصی با استفاده از تکنیک معماری پیمانه ای (Modular Architecture) ساخته شود که امکان نصب آن بر روی لپ تاپ های ارزان قیمت وجود داشته باشد.

5- تجهیزات آنلاین Windows Live بطور گسترده تری در Windows 7 بکار خواهند رفت. این پیشبینی از آنجا انتظار می رود که مایکروسافت در سال های اخیر علاقهمندی بیشتری برای ارتباط ویندوز آفلاین خود به دنیای آنلاین نشان داده است. همچنین گفته می شود که Web جزء لاینفک ویندوز 7 می باشد بطوریکه هویت های Windows Live ID نقشی اساسی در نصب و راه اندازی ویندوز 7 خواهند داشت.

6- سیستم عامل Windows 7 رابط کاربری جدیدتری برای فناوری لمس (Touch) به ارمغان خواهد آورد. فناوری مشابه تکنیک بکارگرفته شده در دستگاه iPhone اپل و رایانه رومیزی Surface. همچنین مشابهات بسیاری میان رابط کاربری لمس ویندوز 7 و Windows Mobile 7 وجود خواهد داشت.

7- Hyper-V بخش مهمی در سیستم عامل Windows Server 2008 دارد؛ انتظار داشته باشیم که Windows 7 نسخه شبیه سازی شده از این فناوری را در فرم Desktop داشته باشد. البته شاید این انتظار ما فقط در نسخه های تجاری یا enterprise ویندوز 7 برآورده شود.
این فناوری پشتیبان گیری و ترمیم سیستم عامل را به مقدار قابل توجهی برای شرکت ها و رایانه های تجاری آسان می سازد. همچنین یکپارچه سازی این فناوری با تکنیک های امنیتی سخت افزاری نظیر TPM می تواند امنیت را دو چندان ارتقاء دهد. Windows 7 به یقین از ابزار مدیریتی PowerShell بهره خواهد برد.

8- توسعه يافتن مديريت Device ها:
علاوه بر اينکه ويندوز7 از Bluetooth بصورت پيشفرض پشتيباني مي کند، صفحه Devices and Printers آن نيز تغييرات زيادي داشته است که همه آنها در جهت راحتتر کردن کارها صورت گرفته اند.

9- سرعت بوت 10 ثانیه سریعتر از Vista که پیش بینی می شود این رقم به 15 ثانیه برسد.

فعال نمودن حساب کاربری Administrator در ویندوز7

قطعأ شما نیز تاکنون نام ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- را شنیده‏اید. ویندوز 7، که در حال حاضر در نسخه آزمایشی خود به سر می‏برد برای کلیه کاربران قابل دانلود است و کاربران زیادی نیز تاکنون آن را نصب نموده‏اند. اگر شما نیز این ویندوز را نصب کرده و استفاده کرده باشید حتمأ می‏دانید حساب کاربری Administrator یا مدیر، به دلایل امنیتی در آن به شکل پیش‏فرض، فعال نیست و امکان ورود با Administrator وجود ندارد. در این ترفند به معرفی نحوه فعال‏سازی اکانت Administrator در ویندوز 7 می‏پردازیم.


برای اینکار:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید.
سپس عبارت cmd را وارد نمایید.
خواهید دید که یک نتیجه یافت می‏شود. بر روی Command Prompt راست کلیک کرده و Run as Administrator را انتخاب نمایید.
اکنون در پنجره Command Prompt دستور زیر را به دقت وارد کرده و Enter بزنید:

net User Administrator password /active:yes

دقت کنید در دستور فوق به جای password، رمز عبورد مورد نظر خود برای حساب کاربری Administrator را وارد نمایید.

پس از اینکار، یک بار ویندوز را Log Off کنید. مشاهده می‏کنید که اکانت Administrator فعال شده است و با رمز عبوری که تعیین کرده‏اید می‏توانید وارد آن شوید .

برای غیرفعال نمودن مجدد آن نیز میتوانید از دستور زیر در CMD بهره ببرید:

net User Administrator password /active:no

نحوه افزودن Quick Lunch به TaskBar ویندوز7

یکی از تغییرات عمده‏ای که در ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای پیشین شاهد هستیم، تغییرات اساسی در نوار وظیفه یا Taskbar است. علاوه بر تغییرات ظاهری و زیباتر شدن Taskbar در ویندوز 7، نحوه قرارگیری برنامه‏های در حال اجرا نیز متفاوت‏تر از پیش شده است و گردش در میان پنجره‏های باز و انتخاب آن‏ها با سهولت بیشتری صورت می‏گیرد. یکی از قابلیت‏هایی که در ویندوزهای XP و ویستا وجود داشت، قابلیت Quick Lunch بود که با فعال کردن آن در Taskbar امکان دسترسی سریع به برنامه‏های مورد نظر فراهم می‏آمد. اما Quick Lunch در نوار وظیفه جدید در ویندوز 7 به طور پیش‏فرض وجود ندارد و در قسمت Toolbars نیز جهت انتخاب موجود نیست. در صورتی که دل‏تان برای Quick Lunch تنگ شده است می‏توانید با استفاده از این ترفند آن را در Taskbar جدید ویندوز 7 فعال کنید.


بدین منظور:
ابتدا بر روی فضای خالی از Taskbar راست‏کلیک کرده و از منوی Toolbars گزینه New Toolbar را انتخاب کنید.
پنجره New Toolbar - Choose a folder باز خواهد شد.
حال کد زیر را عیناً Copy کرده و در قسمت Folder موجود در این پنجره Paste کنید:

%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

پس از این کار بر روی دکمه Select Folder کلیک کنید.
با این کار نواری به نام Quick Lunch در سمت راست Taskbar نمایش داده خواهد شد. با کلیک بر روی فلش موجود در کنار آن، برنامه‏های موجود در Quick Lunch را می‏توان مشاهده و انتخاب کرد.

اما در صورتی که قصد دارید Quick Lunch را کاملاً شبیه نسخه‏های قبلی در ویندوزهای XP و ویستا کنید، یعنی آن را به سمت چپ آورده به طوری که تنها آیکن برنامه‏ها موجود باشد:
ابتدا اطمینان پیدا کنید Taskbar در حالت Lock نیست: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و تیک Lock the taskbar را بردارید.
سپس در صورتی که نوار انتخاب زبان (یا هر نوار مشابه آن) فعال است، آن را موقتاً غیرفعال کنید: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و از منوی Toolbars تیک گزینه Language Bar را بردارید.
اکنون جهت آوردن Quick Lunch به سمت چپ نوار وظیفه، با استفاده از ماوس ستون نقطه‏ای کنار آن را گرفته و به سمت چپ بکشید. آن را انقدر بکشید تا دقیقاً در کنار منوی Start قرار بگیرد.
حالا بر روی خود عبارت Quick Lunch راست‏کلیک کرده و ابتدا تیک گزینه Show Text را بردارید. سپس مجدد این کار را کرده و تیک گزینه Show Title را بردارید.
حالا با استفاده از ماوس، آیکن برنامه‏ها را مطابق میل خود جابجا کنید و Taskbar را آن طور که مایل هستید مرتب کنید.
حاصل کار، یک Quick Lunch، مشابه آنچه در ویندوزهای پیشین بود خواهد شد.
در پایان مجدد Language Bar را به Taskbar بیاورید و تیک گزینه Lock the taskbar را بزنید تا Taskbar قفل شود. 

گزینه های مخفی در منوی Sent To

اگر تا به حال نسخه آزمایشی ویندوز جدید مایکروسافت، به نام ویندوز 7 را نصب نموده و استفاده کرده باشید، حتمأ می‏دانید به مانند ویندوزهای پیشین، پس از راست کلیک بر روی یک فایل یا فولدر، منویی به نام Send To جهت ارسال فایل یا فولدر انتخابی به قسمت های مهم ویندوز وجود دارد. اما در ویندوز 7، در این منو ترفندی نهفته است که با استفاده از آن میتوانید گزینه های دیگری را نیز در منوی Send To مشاهده کنید و این منو را توسعه دهید. هم اکنون به معرفی این ترفند خواهیم پرداخت.


بدین منظور:
بر روی یک فایل یا فولدر راست کلیک کنید. سپس به قسمت Send To بروید. در این منو، گزینه‏های پیش فرض نظیر Compressed Folder، Desktop و... را خواهید دید.
اما اکنون جهت مشاهده آیتم‏های مخفی شده در این منو، به هنگام راست کلیک بر روی فایل یا فولدر، کلید Shift را بگیرید و سپس راست کلیک کنید و به منوی Send To بروید.
اکنون گزینه‏های کاربردی دیگری نظیر My Documents را نیز در این منو خواهید داشت و می‏توانید مستقیمأ فایل یا فولدر را به این مسیرها ارسال کنید.

همچنین در صورتی که دوست دارید همواره این منو به همین شکل باشد و دیگر نیازی به نگه داشتن کلید Shift جهت مشاهده آن‏ها نباشد:
کافی است Computer را باز کنید.
سپس در Location bar (نوار آدرس بالای صفحه) عبارت shell:sendto را وارد نموده و Enter بزنید.
اکنون جهت انتقال مسیرهای مورد نظر به منوی Send To از فولدری که دوست دارید نمایش داده شود یک Shortcut تهیه کنید و آن را در این محل کشیده و رها کنید (Drag & Drop کنید) .

میانبر های ویندوز 7

در ویندوز 7 امکانات و قابلیت‌های متعدد جدیدی افزوده شده است. یکی از این قابلیت‌ها کلیدهای میانبر جدیدی است که در کل محیط ویندوز کاربرد دارد. هم‌اکنون به معرفی این کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 می‌پردازیم. لازم به ذکر است کلیدهای میانبر سابق که در ویندوزهای قبلی کارایی داشت نیز همچنان برقرارند.
لیست این کلیدهای میانبر جدید در کل محیط ویندوز 7 به شرح زیر است:

کلید Windows + ↑: بیشینه ساختن (Maximize) پنجره.
کلید Windows + ←: حرکت پنجره به سمت چپ. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت چپ خواهد چرخید!
کلید Windows + →: حرکت پنجره به سمت راست. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت راست خواهد چرخید!
کلید Windows + ↓: کمینه ساختن (Minimize) پنجره و بازگردانی پنجره از حالت بیشینه.
کلید Ctrl + Windows + ←: پرش به مانیتور سمت چپ.
کلید Ctrl + Windows + →: پرش به مانیتور سمت راست.
کلید Ctrl + Windows: کمینه ساختن (Minimize) و بازگردانی کلیه پنجره‌های باز.
کلید T + Windows: متمرکز شدن بر روی اولین پنجره موجود در Taskbar. با فشردن مجدد به پنجره بعدی موجود خواهید رفت و این گردش ادامه دارد. همچنین با فشردن کلید T + Shift+ Windows این گردش عقبگرد خواهد شد.
کلید Space + Windows: مشاهده دزدانه صفحه دسکتاپ! با این عمل، کلیه پنجره‌های باز، شفاف می‌شود به طوریکه صفحه دسکتاپ دیده شود.
کلید G + Windows: مرتب کردن کلیه Gadgetهای موجود به ترتیب حروف الفبا.
کلید P + Windows: تنظیمات نمایش خارجی نظیر Mirror ،Extend Desktop و غیره.
کلید X + Windows: صفحه Mobility Center مشابه ویندوز ویستا.
کلید Windows + #: باز نمودن پنجره شماره # موجود در Taskbar. به عنوان مثال برای باز نمودن اولین پنجره Taskbar کلیدهای Win+1 و برای باز نمودن سومین پنجره کلیدهای Win+3 را وارد می‌کنیم.
کلید Windows + +: بزرگ‌نمایی پنجره.
کلید Windows + -: کوچک‌نمایی پنجره.
Alt + P: نمایش و یا عدم نمایش صفحه پیش‌نمایش در هر پنجره.

همچنین کلیدهای ترکیبی زیر که به کمک ماوس صورت میگیرد مختص محیط Taskbar هستند:
Shift + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
کلیک وسط ماوس بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
Shift + Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید با دسترسی ادمین.
Shift + راست کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: نمایش منوی پنجره شامل Restore All ،Minimize All ،Move All و غیره.
Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: گردش بر روی پنجره‌های موجود در این گروه.

لازم به ذکر است جهت اطلاع کاربران مبتدی، کلید Windows بین دو کلید Alt و Ctrl در سمت چپ کیبورد قرار دارد.

غیر فعال کردن Aero Shake در ویندوز 7

یکی از امکانات جدید و جالبی که در ویندوز 7 -‏ویندوز جدید مایکروسافت‏- نهفته شده است، قابلیت Aero Shake است. این قابلیت به معنای لزراندن یا تکاندن می‏باشد. فرض کنید در ویندوز 7 چندین پنجره مختلف را به طور همزمان باز کرده‏اید. حالا کافی است یکی از پنجره‏ها را (که پنجره مورد نظر شما است) را با ماوس گرفته و مقداری تکان بدهید یا بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجره‏ها ناگهان Minimize شده و ناپدید می‏شوند و تنها پنجره‏ای که آن را تکان داده‏اید باز خواهند ماند. اکنون در صورتی که مجددأ پنجره را با ماوس بلرزانید پنجره‏های بسته شده دوباره فراخوانی خواهند شد. اگر به این قابلیت جدید ویندوز 7 علاقه ندارید با استفاده از این ترفند می‏توانید آن را از طریق رجیستری ویندوز غیر‏فعال کنید. لینک دانلود نسخه RC1 ویندوز 7 در انتهای این ترفند وجود دارد.


بدین منظور:
وارد منوی Start شده و عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری ویندوز باز شود.
مسیر زیر را دنبال کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Wind ows

اکنون بر روی کلید Windows راست کلیک نموده و New > Key را انتخاب کنید.
نام آن را Explorer قرار دهید.
اکنون بر روی Explorer کلیک کنید تا وارد آن شوید.
حال از قسمت دیگر پنجره بر روی فضای خالی راست کلیک کرده و New > DWORD Value را انتخاب کنید.
نام آن را NoWindowMinimizingShortcuts قرار دهید.
اکنون بر روی NoWindowMinimizingShortcuts دوبار کلیک نمایید و در پنجره باز شده Value data را بر روی 1 قرار دهید و OK کنید.
رجیستری را ببندید و سیستم را یکبار Restart کنید تا تغییرات اعمال گردد.
اکنون قابلیت Aero Shake غیر‏فعال شده است.

جهت فعال‏سازی مجدد این قابلیت، در همان مسیر بالا عدد 1 را بر روی 0 تنظیم کنید .

تمدید نسخه آزمایشی ویندوز 7 تا 90 روز

اگر شما موفق به نصب نسخه آزمایشی و غیرقانونی ویندوز 7 شده اید باید این نکته را نیز بدانید که این نسخه تنها 30 روز اعتبار دارد و پس از 30 روز Expire میشود و دیگر امکان استفاده از آن را ندارید. با استفاده از این ترفند میتوانید این 30 روز را به 90 روز تمدید کنید!
بدین منظور:
با دسترسی Administrator وارد محیط Command Prompt یا CMD شوید.
سپس یکی از سه دستور زیر را به دلخواه وارد نمایید:

sysprep /generalize

یا

slmgr.vbs –rearm

یا
rundll32 slc.dll,SLReArmWindows

اکنون Enter بزنید و یکبار سیستم را از نو راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال گردد.
دقت کنید با هر بار تکرار این عمل 30 روز به کارکرد شما اضافه میشود و در نتیجه میتوانید 2 بار به طور کلی از آن بهره بگیرید. پس در روزهای پایانی اعتبارتان از آن استفاده کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشد .    
 

14میانبر کیبرد مفید برای افزایش کارایی در ویندوز


 اگر شما خود را یک کاربر حرفه ای یا حتی آماتور پی.سی بدانید، حتما ارزش میانبر های کیبرد در افزایش کارایی را درک می کنید. تقریبا اکثر کاربران، برای کار هایی مثل کپی و پیست کردن متن هایشان از کیبرد استفاده می کنند. یا وقتی وضع پایداری ویندوز وخیم می شود از میانبری مثل Ctrl + Alt + Delete استفاده می کنند. این ها میانبر های رایج و جا افتاده ای در میان کاربران هستند. اما یک بخش دیگر هم از میان بر ها هستند که در چند سال اخیر به ویندوز اضافه شده اند. اما متاسفانه بسیاری از کاربران از آن ها بی اطلاع هستند. بنابر این اگر می خواهید به طور مختصر و مفید با 15 میانبر عالی برای افزایش کارایی، آشنا شوید؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

- تکان دادن یک کلمه ای اشاره گر با هر حرکت:
 
 مشغول تایپ هستید. نگاهی به صفحه مانیتور می اندازید و می بینید یک کلمه در وسط خط شما اشتباه تایپ شده. احتمال زیاد از کلید های جهت دار کیبرد برای رسیدن به آن کلمه و ویرایشش استفاده می کنید. اشاره گر با هر بار فشار دادن کلید های جهت دار، یک حرف به عقب یا جلو می رود. از این به بعد کلید Ctrl را هم درگیر کنید تا اشاره گر مجبور شود یک کلمه به جلو/عقب برود. به این ترتیب سرعت شما افزایش خواهد یافت.

- انتخاب یک کلمه ای متون با هر حرکت:
 
 گاهی وقتی مشغول تایپ هستید و متوجه اشتباه بودن چند کلمه می شوید، شیفت را می گیرید و با کلید های جهت دار ویندوز کلمه های غلط را انتخاب کرده، ویرایش می کنید. در این هنگام با هر بار زدن کلید های جهت دار، یک حرف انتخاب می شود. اما اگر دوباره به سراغ کلید Ctrl بروید، می توانید با هر بار زدن کلید، یک کلمه را انتخاب کنید.

- حذف یک کلمه با هر حرکت:
  
 کاملا طبیعی است که برای حذف کلمات از کلید Backspace استفاده کنید. اما این کلید هم حرف ها را پاک می کند. برای عملکرد سریع تر لازم است Ctrl را هم همراه بک اسپیس فشار دهید تا با هر بار فشار دادن این دکمه یک کلمه از متنتان پاک شود.

- انتخاب تمام متن های خط فعلی:
 
 رای این که بخواهید متن ها را در خط فعلیتان انتخاب کنید، راه درازی پیش رو ندارید! کافی است کلید شیفت را با دکمه Home یا End ترکیب کنید تا این عمل انجام شود. ضمنا یادتان باشد اگر کلید شیفت را با Home بگیرید، متون از اول خط تا جایی که اشاره گر در آن قرار دارد انتخاب می شوند. اما اگر از دکمه End استفاده کنید. متون از مکان اشاره گر تا انتهای خط انتخاب می گردند.

- کوچک کردن تمامی پنجره ها:
  
 می خواهید با یک حرکت تمام پنجره هایتان را مینیمایز (کوچک) کنید؟ از ترکیب کلید های ویندوز و M استفاده نمایید.


- بین پنجره ها بچرخید:
 اگر به هر دلیلی لازم شد بین پنجره های باز یا بسته گردشی داشته باشید، می توانید از ترکیب کلید های ویندوز و Tab استفاده کنید. در ویندوز 7 و ویستا، این کار در نمایی سه بعدی و لذت بخش انجام می پذیرد.

- کامپیوتر را قفل کنید:
 
 
مطمئنا بازگشت به صفحه ی ورود پسورد و به عبارتی قفل کردن کامپیوتر، کاری است که با کیبرد، راحت تر و لذت بخش تر می شود. کلید ویندوز را با L ترکیب کنید و خلاص!
 

- بالا آوردن تسک منیجر:
 
 
8.JPG
هنگامی که یک برنامه هنگ می کند یا از کنترل خارج می شود، تسک منیجر اهمیتی خارق العاده می یابد. گاهی اوقات تسک بار هم از کنترل خارج شده و راهی به جز Ctrl + Alt + Delete باقی نمی ماند. اما گاهی همین راه هم مسدود می شود. در این گونه وضعیت ها کلید های Ctrl + Shift + Esc در را برایتان باز می کنند و شما را به تسک منیجر می برند.

گرفتن اسکرین شات از پنجره فعال:
 
 کلید Prt Scr (پرینت اسکرین) همیشه برای گرفتن اسکرین شات از صفحه محیا است. اما گاهی ما فقط نیاز داریم که از پنجره ی فعال اسکرین شات بگیریم. در این هنگام باید از چاشنی Alt استفاده کنیم. پس با ترکیب Alt + Prt Scr امکان اسکرین شات گرفتن از پنجره فعال محیا می شود.

- تغییر نام یک فایل:
 
 برای تغییر نام معمولا دو گزینه متداول وجود دارد. یکی کلیک راست و انتخاب Rename است. دیگری دو بار کلیک کردن با فاصله. اما یک راه دیگر هم وجود دارد و آن انتخاب فایل و فشردن کلید F2 است. این کار یک تغییر نام ساده نیست، بلکه فراتر از آن است! فرض کنید 5 فایل متنی دارید که می خواهید آن ها را با یک قالب خاص نام گذاری کنید. به طوری که همه ی آن ها دارای حرف Text باشند. کافی است فایل های مورد نظر را انتخاب کرده و F2 را فشار دهید. نام فایل ها به این صورت تغییر خواهد کرد: Text(1) – Text(2) – Text(3)

- زوم کردن:
 
 برای زوم کردن، از این به بعد به جای استفاده از ابزار ذره بین نرم افزار مربوطه و یا فشار دادن یک دکمه خاص، از ترکیب Ctrl و اسکرول موس استفاده نمایید. این کار در طیف گسترده ای از نرم افزار ها جواب می دهد و واقعا پر کاربرد است.

- برگشتن به حالت زوم نرمال:
 
 اگر از میانبری که در بالا ذکر شد، در مرورگرتان استفاده کنید؛ احتمالا در برگشتن به حالت نرمال کمی دچار مشکل خواهید شد. چرا که اولا شما حالت نرمال را گم می کنید، دوما مرورگرتان کمی کند عمل می کند. این مساله در باره بعضی از نرم افزار ها مانند مرورگرها هم صادق است. پس برای حل این مشکل کافی است کلید های Ctrl + 0 را بگیرید و به حالت نرمال بازگردید.

- یک تب جدید درمرورگر باز کنید:
 
 باز کردن یک تب جدید در مرورگر اصلا کار سختی نیست. چه با موس باشد؛ چه با کیبرد. اما به هر حال ممکن است بعضی ترجیح دهند برای این کار از میانبر کیبردی اش استفاده کنند. میانبری که عبارت است از Ctrl و T.

- باز کردن تب های بسته شده:
 
شاید از بستن یک تب، احساس ندامت و پشیمانی کنید. در این مورد من شخصا استفاده از میانبر کیبردی را به هر روش دیگری ترجیه می دهم. پس Ctrl + Shift + T را فشار داده و خیال خودتان را راحت کنید.

 ۱۰ روش برای افزایش سرعت بوت سیستم عامل ویندوز

 ویندوز شما بعد از مدتی استفاده کند شده و از همه بدتر مدت زیادی طول می کشد تا بعد از روشن کردن بالا بیاید. شما هم حوصله ندارید هر بار چند دقیقه صبر کنید تا ویندوز آماده کار بشود. ‏

در این مطلب ده روش گفته شده که با اجرای آنها می توانید سرعت بوت ویندوز را بیشتر کنید. دقت کنید برای استفاده از بعضی از این روش ها لازم است یک کاربر حد متوسط یا بالاتر ویندوز باشید و آنها را با احتیاط و مسوولیت خودتان انجام می دهید. اگر می خواهید سریع تر ویندوزتان را آماده به کار داشته باشید به ادامه مطلب مراجعه کنید. ‏

بایوس را دستکاری کنید ‏


 
معمولا با زدن دکمه DEL هنگام بوت شدن کامپیوتر می توانید وارد تنظیمات بایوس بشوید. یکی از چیزهایی که سرعت بوت را بالا می برد این است که در بخش تنظیمات بوت شدن، هارد دیسک را گزینه اول قرار بدهید. بعضی اوقات درایو سی دی یا فلاپی! قبل از بوت شدن چک میشوند که چند ثانیه ای سرعت بوت را کم می کند. اگر بعدا بخواهید کامپیوتر را از روی سی دی بوت کنید می توانید برگردید و این گزینه را به جای قبل برگردانید. ‏

بعضی مادربورد ها هم گزینه ای به نام QuickBoot دارند که با فعال کردن اش می توانید سرعت بوت را بالا ببرید. هنگام دستگاری تنظیمات بایوس دقت کنید که اشتباهی چیزی را تغییر ندهید. ‏

برنامه های اضافی را از استارت آپ حذف کنید ‏


 یکی از بهترین روش ها برای بالا بردن سرعت بوت سیستم عامل این است که برنامه های اضافی را از لود شدن هنگام بوت حذف کنید. برای اینکار در بخش جستجوی ویندوز در منوی Start تایپ کنید: msconfig و اینتر را بزنید. در آنجا به برگه StartUp مراجعه کنید. ‏

اینجا لیست نرم افزارهایی را می بینید که همراه روشن شدن کامپیوتر در ویندوز اجرا می شوند. می توانید تیک نرم افزارهایی که نمی خواهید اجرا شوند را از اینجا بردارید. دقت کنید که این کار را با احتیاط و فقط در مورد نرم افزارهایی انجام بدهید که آنها را می شناسید. در مواردی که شک دارید این کار را انجام ندهید یا کمی از گوگل کمک بگیرید. ‏

سرویس های ویندوز را با تاخیر آغاز کنید ‏


 
کاربران حرفه ای ویندوز معتقد اند اگر سرویس های اضافی را در برگه Services بخش msconfig غیر فعال کنند به افزایش سرعت کمک زیادی میشود. اما بسیاری از کاربران با این کار برای ویندوز شان درسرهایی درست می کنند چون دقیقا نمی دانند هر سرویس چه کاری را انجام میدهد. ‏

راه بهتر این است که به بخش سرویس های ویندوز مراجعه کنید و گزینه شروع با تاخیر (Delayed Start) را برای سرویس های غیر مهم انتخاب کنید. با این کار ویندوز سریع تر بوت می شود و سرویس های جانبی با کمی تاخیر کار خودشان را آغاز می کنند. ‏

زمان منوی بوت را کم کنید ‏


 
اگر از چند سیستم عامل روی کامپیوترتان استفاده می کنید یک منوی بوت وجود دارد که ۳۰ ثانیه برای انتخاب سیستم عامل صبر می کند. می توانید این گزینه را کمتر کنید (من ۳ ثانیه را انتخاب کرده ام) برای این کار باز هم به بخش msconfig بروید و برگه BOOT‪.‬INI را انتخاب کنید. آنجا یک عدد کمتر را انتخاب کنید. ‏

سخت افزارهای اضافی را غیرفعال کنید ‏


 
هنگام روشن شدن، ویندوز تعداد زیادی درایور را همراه خودش لود می کند. ممکن است از بسیاری از آنها هیچ استفاده ای نکنید. مثلا ممکن است از مودم قدیمی دیال آپ یا بلوتوث تان اصلا استفاده نکنید یا یک فلاپی قدیمی روی کامپیوتر شما همچنان زندگی می کند. ‏

برای اینکار در بخش جستجوی منوی Start ویندوز تایپ کنید: Device Manager و در آنجا با رایت کلیک کردن سخت افزارهای اضافی و بدون کاربرد را غیر فعال کنید. اینجا هم دقت کنید که فقط مواردی که می شناسید را غیر فعال کنید. ‏
‏ 

آنتی ویروس تان همیشه به روز و در حال اجرا باشد ‏


 
این مورد به توضیح نیاز ندارد و امنیت همیشه باید اولویت اول شما باشد. یک آنتی ویروس مناسب نصب کرده، آن را آپدیت نگه دارید و به صورت دوره ای کامپیوترتان را اسکن کنید. این کار بیش از اینکه نکته ای برای افزایش سرعت بوت کامپیوتر باشد، یک مورد پیشگیری کننده است. زیرا در صورتی که به ویروس یا بدافزاری دچار شوید، مطمئنا سرعت بوت کامپیوترتان کاهش خواهد یافت. با کمی گشت و گذار در ‏ نگهبان ‏ ، می توانید گزینه های مناسبی برای این کار پیدا کنید. ‏

فونت های غیر ضروری را حذف کنید ‏


 
از ابتدای خلق ویندوز، این سیستم عامل هنگام بالا آمدن تمامی فونت ها را لود می کند که این کار باعث کاهش سرعت بوت می شود. ممکن است این کار چندان تاثیری نداشته باشد، اما باز هم تا حدی باعث کاهش سرعت بوت می گردد. ویندوز سون به صورت عادی ۲۰۰ فونت را هنگام بالا آمدن لود می کند. اگر مجموعه آفیس را هم نصب کنید، این تعداد افزایش می یابد. جالب اینجا است که شما تعداد بسیار کمی از این فونت ها را لازم دارید. پس می توانید برای افزایش سرعت بوت، با آنها خداحافظی کنید. در ویندوز سون، از باکس جستجوی منوی استارت، پوشه فونت را پیدا کرده و تمامی فونت های غیر ضروری را انتخاب کنید، حال تنها کافی است دکمه Hide را در تولبار پنجره فونت کلیک کنید. با این کار هر وقت به یکی از آنها نیاز داشتید، دوباره ان را بر می گردانید، اما تا آن زمان، ویندوز دیگر هنگام بوت فونت های پنهان شده (Hide) را لود نمی کند. توجه داشته باشید پنهان کردن چند عدد فونت از میان صدها فونت ویندوز تاثیر قابل ملاحظه ای نخواهد داشت. یا بخش بزرگی از فونت های بی مصرف را پنهان کنید، یا اینکه کاهش سرعت بوت را به جان بخرید

حافظه کامپیوتر (RAM) را ارتقا دهید


 اضافه کردن میزان رم کامپیوتر همواره راه حل بسیار موثری برای افزایش سرعت آن است. این روزها با قیمت های بسیار پایین و مناسبی می توانید رم را افزایش داده و کارایی کامپیوترتان را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. البته اگر تبحری در این کار ندارید، بهتر است برای برداشتن رم قدیمی و نصب رم جدید به افراد یا شرکت های خبره مراجعه کنید. زیرا اشتباه در این کار می تواند باعث ضربه خوردن و شکستن خود رم یا مادربورد کامپیوتر عزیزتان گردد. ‏

به کامپیوترتان یک آی پی ثابت اختصاص دهید. ‏


 
وقتی که کامپیوتر برای بار اول بالا می آید، زمان قابل توجهی را برای ارتباط با شبکه و دریافت آدرس IP می گذارند. شما می توانید با اختصاص یک آدرس آی پی استاتیک دائمی به کامپیوتر، کل پروسه زمان بر درخواست آی پی را کنار بگذارید. این کار نه تنها به شبکه تان اجازه می دهد که ارتباط راحت تر و کاراتری با کامپیوترتان داشته باشد، بلکه تا حدی باعث افزایش سرعت بوت سیستم تان هم خواهد شد. ‏

به جای هارد دیسک از SSD استفاده کنید ‏


 شاید بتوان گفت امروزه هارد دیسک ها بزرگترین بزنگاه سرعت گیر کامپیوترها هستند. یکی از بهترین ارتقاها برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوتر، می تواند نصب یک درایو SSD باشد. زیرا این درایو با سرعت خواندن و نوشتن فوق سریعش، می تواند به میزان قابل توجهی سرعت بوت شما را افزایش دهد. البته هنوز این ارتقا، انتخاب پرهزینه ای است. اما اگر می خواهید سرعت کامپیوتر تان را افزایش داده و آن را بسیار سریعتر بوت کنید، SSD یکی از انتخاب های ضروری شما است که نتایج شوکه کننده ای به دنبال خواهد داشت. ‏

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر