جمعه

زندگی نامه shahin najafi

نام اصلی: شاهین نجفی
تولد:1359/6/19
 اصلیت:ایرانی_ انزلی چی
سبک ها : راک-بلوز-رپ فارسی
فعالیت ها:خواننده-ترانه سرا-شاعر-نویسنده-موسیقیدان
مدت فعالیت:از1379 تا کنون
ناشر:پامس
وبگاه:www.shahinnajafimusic.com
www.sharrmusic.org
ساز:گیتاروکال
شاهین نجفی
شاهین نجفی متولد 1359 در بندرانزلی است وی قبل از مهاجرت به آلمان از سال 1379 کار خود را در سبک های راک و پاپ آغاز کرده بود.
شاهین از سال ۱۳۸۴ به آلمان مهاجرت کرد و تاکنون به فعالیت خود در موسیقی‌های رپ و راک ادامه می‌دهد.

درترانه های شاهین اعتراض به حکومت مذهبی-فقر-زن ستیزی-سانسور-اعتیاد واعدام را می توان دید.
او تلاش می کند که عناصر شاعرانه و ادبی و اصطلاح‌های فلسفی و سیاسی در ترانه‌هایش حضور داشته باشد.
   سال‌های آغازین                                                                                       
شاهین نجفی زاده سال ۱۳۵۹  در گیلان و در بندر انزلی زندگی می کرده . وی زمانی که شش سال داشته‌است پدرش را از دست می‌دهد و بعدها نیز با اعتیاد برادرش روبه رو می‌شود از این رو دوران کودکی را با سختی‌های گوناگون پشت سر گذاشت.
او از نوجوانی به سرودن شعر و ترانه روی آورد و از هیجده سالگی نواختن ساز گیتار را در سبک‌های کلاسیک و فلامنکو نزد اساتید این ساز همانند سهراب فلک انگیز، فرزاد دانشمند و حامد حمیدی آموخت. وی آوازهای هارمونی و سلفژ را نزد استاد سنگاچینی و استاد فریدون پوررضا آموخت و سپس آواز خواندن را در سبک‌های راک و اسپانیولی در ایران به صورت زیرزمینی آغاز کرد و با چند گروه مختلف همکاری کرده‌است.
وی می‌گوید دانشجوی رشته جامعه شناسی بوده‌است و نظر خود را در محیط دانشگاه به طور صریح بیان می‌کرده‌است و از این جهت وی را به علت هنجار شکنی از دانشگاه اخراج کردند.

مهاجرت به آلمان                                                                             

پیش از مهاجرت به آلمان مدتی سرپرست یک گروه موسیقی زیرزمینی در ایران بود اما پس از دومین اجرا، یه گفته خودش ممنوع الصدا شد. وی در آلمان سرپرستی گروهی به نام «اینان» را نیز بر عهده داشت. وی سپس به گروه تپش ۲۰۱۲ پیوست.
با پیوستن او به این گروه و اجرای شعرهای سیاسی-اجتماعی‌اش، گروه تپش ۲۰۱۲ بیش از پیش مورد استقبال مخاطبان و رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته است.

ما مرد نیستیم                                                                                                                    

شاهین نجفی در تاریخ ۱ می ۲۰۰۸، یعنی روز جهانی کارگر، آلبومی به نام ما مرد نیستیم را با همکاری گروه تپش ۲۰۱۲ منتشر ساخت. این آلبوم به طور رسمی آغاز حرفه وی در موسیقی رپ فارسی بود.

جدایی از تپش ۲۰۱2                                                                                                                 

شاهین نجفی از ابتدای سال ۲۰۰۹ به همکاری خود با گروه تپش ۲۰۱۲ پایان داد. دلایل مختلفی در رابطه با جدایی وی از این گروه مطرح شده‌است. دلیل اصلی انتشار بدون اجازه ترانهٔ «طرف ما» از تلویزیون صدای آمریکا عنوان می‌شود. به هر جهت شاهین نجفی در رابطه با جدایی خود از این گروه اعلام کرد که بعدها امید پور یوسفی درباره انتشار ترانهٔ «طرف ما» از تلویزیون صدای آمریکا گفت این موضوع سهواً اتفاق افتاده بود و شاهین نجفی نیز از اشتباه رخ داده گذشت.

واکنش به انتخابات دهم ریاست جمهوری                                                                                    

شاهین نجفی پس از حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ آثاری ارائه کرد. وی در این راستا در مرداد ۱۳۸۸ تک ترانه ندا را به عنوان یادبودی برای ندا آقا سلطان منتشر نمود. همچنین وی در بیست و هشتم شهریور ۱۳۸۸ آلبوم توهم را توسط نشر ایرانی - آلمانی پامس منتشر کرد که در این آلبوم نیز در چندین ترانه اعتراضاتی به دولت و حکومت جمهوری اسلامی و حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ قابل شنیدن است   از جمله این ترانه‌ها می‌توان به ترانه وقتی خدا خوابه اشاره نمود که مضمون آن اعتراض به دستگیری‌ها، تجاوز به زندانیان، ولایت فقیه و دولت ایران بوده‌است. شاهین نجفی در قسمتی از این ترانه با موسیقی کوشیده تا صحنه تجاوز به دختری اسیر به نام ترانه موسوی را در ذهن شنوندگان و مخاطبان خود نمایان سازد.
روزنامه نیویورک تایمز در چاپ روز ۵ ژوئن ۲۰۱۰، در مقاله‌ای به جنبش موسیقی مقاومت و اعتراض در ایران پرداخت و ضمن معرفی و بررسی موسیقی شاهین نجفی، نامی از دیگر چهره‌های موسیقی مقاومت ایرانیان نظیر محسن نامجو، استاد محمدرضا شجریان و شهرام ناظری برد. این مفاله در رابطه با موسیقی شاهین نجفی می‌گوید که «کلام موسیقی وی طوری است که گویی با یک چاقو شما را از وسط بِبُرند

آنتی کاریزما                                                                                                                         

وی از ابتدای سال ۲۰۱۰ یک گروه موسیقی تحت عنوان آنتی کاریزما را تشکیل داد. این گروه سبک‌های راک و بلوز را دنبال می‌کند و متشکل از چهار نفر یعنی شاهین نجفی، بابک خزایی، آرمین مستعد و پژمان افشاری می‌باشد. این گروه اولین کنسرت‌های رپ و راک خود را در فستیوال ماه فوریه رپ فارسی که در سوئد برگزار شد، اجرا نمود و مورد استقبال قرار گرفت.

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی                                                                

شاهین نجفی علاوه بر کار انفرادی موسیقی و کنسرت‌ها، فعالیت‌های موسیقی و اعتراضی خود را با مناسبت‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی به شکل زنده اجرا نموده‌است. وی در اکتبر سال ۲۰۰۸، در یک کنفرانس در شهر اسن آلمان تحت عنوان «کنفرانس صلح» اجرایی داشته‌است.
شاهین نجفی به همراه جمعی زیادی از شاعران و نویسندگان در ۲۸ آگوست ۲۰۰۹ در «شب همبستگی با مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران» در شهر استکهلم سوئد، به اجرای موسیقی اعتراضی و رپ پرداخت.
به مناسبت روز دانشجو یک مراسم بزرگداشت در ۶ دسامبر ۲۰۰۹ (مصادف با ۱۶ آذر ۱۳۸۸) واقع در دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن برگزار شد که اجرای موسیقی این بزرگداشت را شاهین نجفی به همراه زیبا شیرازی برگزار نمود.
همچنین وی در حرکتی نمادین مقاله‌ای را در وب گاه خود منتشر ساخت و اعلام نمود که «تا آزادی ایران موی سرم را کوتاه نمی‌کنم.

هک شدن وب‌سایت                                                                              

در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ وبگاه رسمی شاهین نجفی توسط سپاه سایبری جهاد مجازی هک شد

درگیری با دیگر خوانندگان رپ                                                                

پس از اظهار نظر چندین خواننده از جمله سروش لشگری و بهرام در مورد این خواننده و آهنگهایی که در فضاهای مجازی پخش شد و در آن به عقاید و خانواده شاهین نجفی توهین گشته بود شاهین نجفی با همکاری نوید زردی آهنگی به نام پیش قاضی و ملق بازی را در فضای مجازی پخش کرد که بازخوردهای مختلفی داشت از جمله درگیری بین طرفدارهای این خوانندگان در تالارهای گفتمان سایتها و مقایسه این خوانندگان با هم که به گفته خیلی ها این مقایسه درست نبوده است. شاهین نجفی بعد از این آهنگ هم به درگیری ادامه داد و هم در صفحه فیسبوک خودش جواب همه انتقادها را میداد و هم در آهنگ وقتی که در یک بیت از شعر این چنین میگوید:وقتی زن من و دختر تو مادر شما یعنی داف/وقتی که رپ قی شد از گلوی هر لمپن الاف.


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر